voor de opdracht heb ik gekozen voor het onderwerp reclame, en dan vooral hoe worden reclames gemaakt? wie zijn er voor nodig en waar begint het mee? 

onderzoeksvraag: hoe worden reclames gemaakt? 

waar begint het proces en wie zijn erbij betrokken? 

voor het maken van reclames worden vaak reclamebureaus ingehuurd. reclamebureaus hebben kennis over verschillende strategieën, het maken van reclames en het uitzenden ervan. 

Het proces begint met het kiezen van een goed reclamebureau die de wensen van de opdrachtgever uit kan voeren. Als het reclamebureau is gevonden kunnen de opdrachtgever en het reclamebureau gaan brainstormen over het doel en de manier waarop het doel bereikt gaat worden. Uit de brainstorm komen een aantal ideeën naar voren. Vanuit het reclamebureau worden daarvan een aantal concepten gemaakt, en besproken met de opdrachtgever. In deze concepten kan worden meegenomen dat de commercial ondersteunt word met andere manieren om reclame te maken. Bijvoorbeeld op internet, of via vakbladen.

hoe word het idee uitgewerkt en door wie?
Het concept dat word gekozen door de opdrachtgever word uitgevoerd door het reclamebureau. Zij huren een productiemaatschappij in, en selecteren de acteurs. Daarna worden de opnames gedaan. Voor een commercial van 20 seconden ben je al snel 2 dagen aan het opnemen. Daarna wordt het filmpje gemonteerd.

hoe komt de reclame op tv en wat is daarvoor nodig?
Maar voordat het reclamefilmpje op televisie komt moet er wel zendtijd worden ingekocht. Dit regelt het reclamebureau ook. De prijs die word betaalt voor de uitzending hangt af van de lengte van de commercial en hoe populair dat tijdstip is. Hoe populairder het tijdstip, hoe duurder de zendtijd. Maar dan wordt de commercial natuurlijk wel door meer mensen gezien.

 

conclusie 

het maken van reclames kost veel tijd en geld. er kan gebruik worden gemaakt van de service van een reclamebureau, deze regelt in overleg met de werkgever van begin tot eind de reclame, het idee word bedacht -> er word gefilmd -> reclame komt op tv.